tirsdag 28. august 2012

Ukemeny

Her i huset prøver vi å handle en gang i uken. Vi tar selvfølgelig påfyll av melk, brød og ting vi evt har glemt i løpet av uken, men gjør storhandelen en gang. Vi startet med dette for  2-3 år siden og syntes det fungerer ganske godt for oss. Vi har merket at det sklir litt ut om sommeren.. men når hverdagen er tilbake kommer også rutinene.
 
Vi har prøvd flere varianter av middagsplanlegging og har endt på ukemeny. Vi planlegger middagene for en uke etter hva som skjer på den "sosiale-planen". For oss fungerer dette supert. Jeg slipper å vrenge hjernen hver dag for å finne ut hva vi skal ha og jeg slipper å bruke massevis av tid på butikken.
 
Vi merker også at matbudsjettet liker denne handlemåten. Vi har på ingen måte gourmet-middager hver dag.. her går det i middager som faller i smak hos de små og eller helt vanlig hverdagsmat.
 
 
Tenkte jeg kunne vise dere et par forslag på ukemeny som faller i smak her hos oss.
 
UKE 1:
Mandag: Pannekaker med bacon
Tirsdag: Hjemmelaget blomkålsuppe med sprøstekt spekeskinke
Onsdag: Steketorsk med poteter og grønnsaker
Torsdag: Kjøttboller med poteter, grønnsaker og hjemmelaget brun saus
Fredag: Taco
Lørdag: Barne-tapas - dette er en veldig enkel form for tapas som ungene elsker!
Søndag: Lasagne med salat og hvitløksbaguetter
 
UKE 2:
Mandag: Pølsegryte
Tirsdag: Hjemmelaget kjøttsuppe
Onsdag: Brennende kjærlighet (potetmos, kjøttsaus, grønnsaker - gratinert med ost)
Torsdag: Fiskeboller i hvit saus
Fredag: Hjemmelaget pizza
Lørdag: Hjemmelaget kebab
Søndag: Crispy kylling med ris
 
Dette er som sagt bare noen forslag! Hos oss fungerer det hvis ikke listen blir lagt for høyt. Og det er selvsagt rom for bytting av dager eller forskyving av menyen.
 
Nå skal jeg krype under pleddet og kose meg med en kopp av favoritt teen min; Chai tea latte.
 

 
Klem fra C 


2 kommentarer:

  1. Hei på deg!!
    Det er lurt med planlegging!!!
    Jeg handler hver mandag og fredag.
    Det fungerer veldig bra! jeg beundrer deg som klarer og handle bare en gang i uka!
    På mandag kjøper jeg inn brød, pålegg, det som trengs av vaskemidler og det som trengs på badet, toalettpapir og andre ting vi bruker + 4 middager. På fredag handler jeg til helgen. Middag til fredag, lørdag og søndag. Og det vi har brukt opp i løpet av uka.
    Men jeg synes det går utrolig mye penger på mat.
    Skulle gjerne hatt noen tips til et lavere mat budsjett!!!!

    Ha fortsatt en fin uke. Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
  2. Oj, nå fikk jeg noen nye middagstips her :) Men du, kunne du lagt ut hva du bruker til barne-tapas ;) Er så glad i tapas mat, men jeg syns det er litt mye jobb... kanskje barne-tapas var litt lettere å lage???? :)

    SvarSlett